کم خونی چگونه ایجاد می شود

کم خونی

به طور کلی سه نوع سلول در خون وجود دارد که هریک وظایفی برعهده دارند.

گلبول قرمز (انتقال اکسیژن)

گلبول سفید (از بین بردن عفونت)

پلاکت (انعقاد خون)

 

کم خونی زمانی رخ می دهد که بدن نمی تواند گلبول قرمز بسازد یا گلبول های قرمز بد شکل و ساختار غیر عادی تولید می کند. شایع ترین نوع کم خونی بر اثر فقر آهن رخ می دهد. کم خونی در اصل بر اثر کمبود آهن جهت تولید هموگلوبین ایجاد می شود و در نتیجه با کاهش هموگلوبین، حمل اکسیژن کاهش می یابد. کم خونی فقر آهن بر اثر شرایطی مثل خونریزی شدید، سیکل قاعدگی، سرطان، خونریزی دستگاه گوارش و بیماری های خونی رخ می دهد. گاها خونریزی بر اثر از دست دادن خون بر اثر همین مشکلات هم رخ می دهد. کم خونی به صورت موقت و مزمن و همچنین حالت های ضعیف و شدید ممکن است رخ دهد.

علائم کم خونی

سردرد و سر گیجه

رنگ پریدگی

تنگی نفس

تپش قلب

خستگی غیر معمول

احساس اضطراب

عفونت های مکرر

پوست و موی خشک

پاهای بی قرار

ناخن های شکننده یا قاشقی شکل

کم خونی

با آزمایش خون شما متوجه می شوید دچار فقر آهن هستین یا خیر. اگر دچار فقر آهن هستین غذاهای در رژیم خود اضافه کنید که علاوه بر تامین آهن به جدب آن هم کمک کند مانند گوشت قرمز، غذاهای دریایی، سبزیجات تیره برگدار، کشمش و زرد آلو و… این نکته را فراموش نکنید سبزیجات و میوه های حاوی ویتامین سی باعث جذب بهتر آهن می شوند. از آنجایی که مصرف مکمل های آهن ممکن است عوارض ناخوشایندی مانند یبوست، درد معده و یا اسهال داشته باشد بیشتر کسانی که دچار کم خونی هستن سراغ روش های طب سنتی و مصرف مکمل های گیاهی می روند.

تحقیقات علمی نشان داده که گیاهانی مانند گزنه، اسفناج، کنجد، افسنطین، شنبلیله، مویز، جعفری و یونجه و… برای کم خونی مفید می باشند.

شرکت داروسازی پرنیان بر پایه تحقیقات و نظر پزشکان طب سنتی توانسته عصاره نازبو عالیان پلاس را تولید کند. عصاره نازبو عالیان پلاس علاوه بر درمان کم خونی به تامین هموگلوبین و جدب آهن کمک می‌کند.

alian sabz
ارسال دیدگاه